2_elmer.jpg

ELMER (Bent Elmelund Larsen) f. 1952

Studerende ved Det Kgl. Danske Kunstakademi, Kbh. Arkitektskolen 1973-76, studerende ved Det Kgl. Danske Kunstakademi, Kbh. Billedkunstskolerne v. Helge Bertram 1976-78.
Har modtaget Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat i 2004 og Torjussens legat i 2007.
Medlem af Kunstnersamfundet og af Decembristerne fra 2006.
Endvidere projektleder i maleri/lektor ved Det Kgl. Danske Kunstakademi, Kbh.
Billedkunstskolernes Grunduddannelse 1993-2003.
Medlem af censurkomitéen for KE 2005 og 2006.

Udstillinger
Har udstillet på talrige separat- og gruppeudstillinger i ind- og udland fra 1977. Separat, bl.a. "Nu også Elmer", plakatprojekt, Kbh. 1977; "Lej en familie", plakatprojekt, Kbh., 1978;"F 27", Kbh. (Post-Painting) 1981; "Documenta 7", Baron Boltens Gård., Kbh. (Post-painting); "When I feel it", Hvidovre, Hvidovre Kunstbibliotek (Post-painting) alle 1982; "Elmer the Artist 1977-80, Lyngby Kunstbibliotek.; "Post-painting", The Living Art Museum, Reykjavik alle i 1983; "Post-painting" på Nordisk Konscentrum, Sveaborg, Helsinki; i Bergens Kunstforening, Bergen; og i La Chambre Blanche, Quebec alle i 1984; "Post-painting", Galleri F 15, Moss i 1985; Galleri Nørballe, Kbh. 1986; "Elmer i Wurst", Kbh. 1987;Galleri Hertzum, Kbh. og Galleri Lång, Malmø begge i 1990; "Elmer 1977-91, Baghuset Gallery, Kbh. 1991; "Kvinder og død", Galleri Adelgatan 5, Malmø 1992; Post-painting revisited, Phoenix Gallery, Kbh. 1997; Albertslund Rådhus 1998; "Elmers End" Galleri Tom Christoffersen, Kbh. PaintBox Extensions, Kbh. begge 2003. "Art Copenhagen", Galleri Tom Christoffersen, Forum, Kbh. i 2006; "Reumert vs Elmer" Galleri Christoffer Egelund, Kbh.; "No resistence, Gallery Veggerby, Kbh.; "Under neglene", Galleri Tom Christoffersen, Kbh. og "Summertime 07", Galleri Egelund, Kbh. alle i 2007.

Af de talrige gruppeudstillinger kan nævnes"13 AB", Kbh. 1980; "Gud og Grammatik", Charlottenborg, Kbh. (Post-painting); Exophylia, Nationalmuseet, Kbh. (Post-painting); "De danske", Kulturhuset, Stockholm, (Post-painting) alle 1984; Post-painting 81-86, B. Kjartansdottir, Elmer the Dane 1987, Kultuministeriets Udstillingsbygning Overgaden, Kbh. 1987; "Niveau", Brandts Klædefabrik, Odense 1988; "Niveau", Galleri Lång, Malmø. Stockholm Artfair; "Kunst forfalskning kopi", Århus Kunstmuseum. (Post-painting) alle 1989; Rauma Biennale Balticum, Rauma Konstmuseum, Finland. Benefit Show; Baghuset Gallery, Kbh. Begge 1990; "Something insincere", Baghuset Gallery, Kbh. 1991; "Kitsch blir kunst", Kunstforeningen, Kbh. og Herning Kunstmuseum. (Post-painting);

"Flag", Hollerup Kunsthandel, Kbh. ; "Elkida (male moral) " D’arte Galleria, Helsinki alle 1992; "Gemak", Galerie Michael Andersen, Kbh.; "Black Box", Globe Undergrond, Kbh. begge 1993; "Dawid, Kimmo Sarje, Elmer", Forum, Stockholm; "Glassbox", Konstmuseet 2, Malmø; "Reading", Nordiskt Konstcentrum, Helsinki; Efterårsudstillingen Charlottenborg, Kbh. alle i 1994; "Maleri efter maleri", Kastrupgaardsamlingen, Kbh. 1995; "The End", Galleri Christian Dam, Kbh.; "Paintspace 3", Phoenix Gallery, Kbh. begge 1997; Visual Luxury, Charlottenborg, Kbh. 1998; "Plakater", Albertslund Rådhus 1999; "Så er der kronhjorth" Galleri Tom Christoffersen, Kbh.; "CopKop, Galleri Asbæk, Kbh.; "Elmers Cut", Nyt maleri fra Kunstakademiet i København, Galleri Tom Christoffersen, 2002; Art Copenhagen 2004.

Udsmykninger
Port, opgangen og auditoriet i Hirschsprungbygningen, Peder Skramsgade (Kunstakademiets Billedkunstskoler, Grunduddannelsen) og Peder Skramsgade 8 (Kunststyrelsen) 2003 og Vest Forbrænding 2005

Værkernes udsagn
Elmer skaber en distance til myten om kunstnerpersonligheden som det interessante i kunstværket i og med at han insisterer på at anvende navnet "Elmer" i stedet for det egentlige Bent Elmelund Larsen. Humor og ironi er til stede i Elmers billedsprog helt fra slutningen af 1970’erne, hvor man kunne se plakater på husmurene i København med titler som "Nu også Elmer" og "Lej en familie". I 1980’erne introducerede Elmer Post-painting. Sammen med Bergliót Kjartansdottir kopierede Elmer en række billeder fra den internationale kunstudstilling Documenta 7, malt på store stykker plastik. Elmer ironiserer over tanken om at der ikke er nogen grund til at prøve at være original, når mange gode kunstværker allerede er opfundet. Kunstnerens opgave kan så hævdes at være den at finde de gode billeder. Elmer og andre kunstnere udstillede "post-paintings" over hele Norden, således kopier af Picasso f.eks. Guernica og mange andre sammenstillinger: kopier af berømte malerier kombineret med private fotos af kunstnerens omgivelser. Elmer koketterer med at han ikke

Kan male. Man kan hævde at Elmer maler ud fra tanken at det ikke kan lade sig gøre at male noget originalt, derfor vil han hellere markere nogle temaer, som han finder spændende at gøre opmærksom på, det kan være alt fra brølende kronhjorte, lakridskonfekt, Britney Spears og skuespillerinden Ashley Olsen. Elmer anvender en raffineret farveskala, ofte ses grålige nuancer og støvede pastelfarver.